Eieren of Joeng?

Het vraagt enige moed om je in een gezelschap van volwassenen te outen als liefhebber van bordspellen. Het helpt wellicht niet als je dat doet met een spel waarin je een vogelreservaat beheert. Gezelschapsspellen en ornithologie? Wingspan lijkt niet het beste spel om mee uit de kast te komen. Bij bordspelliefhebbers is het nochtans op korte tijd uitgegroeid tot een zeer populair spel dat zowel veelspelers als beginnelingen kan bekoren.

Het spel…

Wingspan is een tableau building game: elke speler bouwt een eigen tableau, in dit geval een landschap met weiden, watergebieden en bossen. Elke speler probeert de ideale leefomstandigheden te creëren om het reservaat te doen groeien en bloeien. Bij de start van elk spel worden een aantal doeltegels gekozen, die bepalen op welke gemeenschappelijke manier de spelers deze keer punten kunnen verzamelen. Elke speler heeft daarnaast bonuskaarten waarmee je afzonderlijk nog extra punten kan verdienen. Zo start een spel vol keuzes. Zet je in op vis en watervogels? Ga je met een Grote renkoekoek jagen op andere kleinere vogels? Probeer je die Citroenzanger te plaatsen, die geen voordeel biedt tijdens het spel, maar op het einde wel veel punten oplevert? Of ga je op zoek naar de raaf, waarmee je de eieren van andere vogels kan omzetten in extra voedselfiches naar keuze?

Wingspan geeft je een heleboel om over na te denken, maar speelt toch eenvoudig want uiteindelijk kies je tussen slechts vier mogelijke acties. Je plaatst vogels, kiest voor voedsel, legt eieren of kiest voor nieuwe vogelkaarten. Alle vogels in je reservaat hebben een individuele eigenschap die geactiveerd wordt bij volgende speelbeurten. Door de eigenschappen slim te combineren versterk je het effect van afzonderlijke acties. Het leuke bij dit spel is dat er geen slechte kaarten bestaan. Terwijl je in de eerste beurten nog zorgvuldig je eitjes en voeding moet tellen om een vogelkaart te kunnen spelen, zal elk vogelreservaat in de derde ronde een overvloed van voedsel, eieren, en punten opleveren. De puntentelling zal misschien uiteenlopen, maar elke speler kan tevreden terugblikken naar het uiteindelijke resultaat.

Uitgeverij Stonemaier Games besteedt steeds veel aandacht aan de vormgeving van hun spellen, en Wingspan is hierop geen uitzondering. Het spel bevat 170 unieke vogelkaarten en de recent uitgebrachte uitbreiding met Europese vogels doet er daar nog meer dan 80 bovenop (het oorspronkelijke spel gebruikt alleen Noord-Amerikaanse vogelsoorten).  De vogels zijn prachtig getekend, de pastelkleurige eieren zijn wondermooi, de dobbeltoren in de vorm van een vogelhuisje is onweerstaanbaar. De informatieve tekst onderaan elke vogelkaart heeft geen functie in het spel, maar vormt toch een leuke toevoeging. Of wist u soms dat in bijna elke film de roep van de Roodstaartbuizerd gebruikt wordt voor elke willekeurige roofvogel?

… en de beoordeling

Wingspan sleepte in het najaar van 2019 enkele grote spellenprijzen in de wacht, en dat hoeft niet te verwonderen. Het spel ziet er prachtig uit, de acties en het thema zijn goed met elkaar verweven en het spel is boeiend vanaf de eerste spelbeurt, maar uitdagend genoeg om steeds opnieuw te spelen. Zowel doorgewinterde ornithologen als spelers die een zwaluw niet van een ekster kunnen onderscheiden, zullen hiervan genieten. Interactie tussen de spelers is vrij beperkt. Wingspan gaat om het plezier in het opbouwen van je eigen reservaat, wie in een spel graag de confrontatie opzoekt om als overwinnaar uit de strijd te komen, zal wellicht minder enthousiast zijn. Geen spel voor Slechtvalken dus. Wist u dat die tijdens een aanvalsduik snelheden tot 320 kilometer per uur kunnen halen?

(foto’s van Jamey Stegmaier)

About ZVS