Voor een themanummer rond architectuur testte ik een aantal spellen voor De Standaard. Je vindt het artikel in De Standaard hier.
Boekhouders van het Westelijk Koninkrijk
Het klinkt als de titel van een masterscriptie Geschiedenis, maar Architecten van het Westelijk Koninkrijk is één van de meest succesvolle worker placement spellen van het voorbije jaar. Bij deze spelvorm zendt elke speler zijn pionnen als ‘werkers’ uit om bepaalde opdrachten
uit te voeren. Als architect in het rijk van Karel de Grote verzamel je in dit spel de nodige grondstoffen en huurt leerlingen in om gebouwen te plaatsen of om mee te helpen aan de bouw van de grote kathedraal. Architecten in de 9e eeuw waren blijkbaar niet vies van louche zaakjes: op de zwarte markt valt één en ander goedkoper te ritselen en als je te weinig zilverstukken hebt, kan je ook het belastingkantoor beroven om je uit de nood te helpen. Als je te veel sjoemelt, of je medespelers vinden dat je te succesvol wordt, kan je echter ook in de gevangenis belanden.
Worker placement spellen zijn ontzettend populair en dit spel is een boeiende en toegankelijke introductie in het genre. De rondes gaan erg snel waardoor het spel een aangenaam vlot tempo houdt. Zonder dobbelstenen is de geluksfactor beperkt en wordt winst of verlies voornamelijk bepaald door je eigen beslissingen. Die strategische keuzes zitten het spelplezier voor mij toch een beetje in de weg: ik voel me in dit spel eerder de boekhouder dan de architect van het Westelijk Koninkrijk.
Architecten van het Westelijk Koninkrijk, White Goblin Games, vanaf 12 jaar, 1-5 spelers, Nederlands.
Droomhuis
In Droomhuis bouw je… U raadt het al. Elke speler heeft een spelbord in de vorm van een huis voor zich. Elke ronde
kies je uit de architectentafel in het midden twee kaarten waarmee je je huis kamer voor kamer kan opbouwen of aanpassen. Als Belg met een baksteen in de maag wil je natuurlijk een dubbele garage, een badkamer op elke verdieping, een leefkeuken en de nodige slaapkamers, een grote woonkamer, maar je dak moet ook afgewerkt raken en je kan je huis niet zomaar lukraak opbouwen… Na twaalf ronden wordt geteld wie het mooiste droomhuis heeft kunnen realiseren.
Droomhuis is heel aantrekkelijk vormgegeven, de tekeningen spreken tot de verbeelding en bevatten leuke details (zo wordt de winnaar bij een eventueel gelijkspel gekozen op basis van het aantal kinderen die verstopt zitten in je huis). Het spel is op enkele minuten tijd uit te leggen en speelt heel vlot. Een typisch familiespel voor jonge kinderen, voor oudere kinderen of volwassenen is dit een spel dat snel in herhaling dreigt te vallen.
Droomhuis, White Goblin Games, vanaf 7 jaar, 2 tot 4 spelers, Nederlands
Welcome to: your perfect home

Een droomhuis bouw je natuurlijk ook in je ideale buurt. In Welcome to your perfect home stap je in de schoenen van een architect die een typische Amerikaanse woonwijk in de jaren ’50 ontwerpt. Je bouwt de huizen in je wijk, legt parken aan, bouwt zwembaden en sluit tuinen af voor meer privacy. Zo creëer je de hoogste waarde voor je vastgoed om het spel te winnen.
Welcome to your perfect home is een erg toegankelijk familiespel en zal zowel kinderen als volwassenen aanspreken. De spelers nemen geen afzonderlijke beurten maar iedereen speelt tegelijk dus het spel kan met een (heel grote) groep gespeeld worden zonder dat de spelduur hierdoor beïnvloed wordt. De sfeer van een Amerikaanse suburb in de jaren ‘50 wordt goed behouden in de verschillende thematische uitbreidingen: zo zijn er varianten waarbij je extra scoort met de mooiste kerstverlichting of voor het vinden van paaseieren, maar ook een ‘doemsdag’-versie waarbij je buren voor een dreigende atoomoorlog kan laten schuilen in je bunker.
Welcome to…, Jumping Turtle Games, vanaf 10 jaar, 1 tot 100 spelers, 25 min, Nederlands
Parijs: de lichtstad

‘Parijs: de lichtstad’ neemt je mee naar de Franse hoofdstad tijdens de Wereldtentoonstelling van 1889. Als stadsplanner bouw je de stad tegel voor tegel op, eerst door het stratenplan te construeren, dan door je gebouwen zodanig op het plan te positioneren dat die zo goed mogelijk verlicht worden door die magische nieuwe uitvinding: openbare elektrische verlichting. Wie met zijn gebouwen het meest licht vangt, trekt het meeste bezoekers aan in de cité de la lumière en wint zo het spel.
Parijs: de lichtstad is een puzzel die elke liefhebber van Tetris zal bekoren. De combinatie van bouwen en vooruitplannen in twee fases leidt tot boeiende strategische keuzes. Tijdens elk partijtje worden bovendien acht ‘postkaarten’ geselecteerd die het spel elke keer anders maken. Op zich is dit spel een abstracte puzzel, maar de mooie illustraties brengen de sfeer en het thema goed tot leven. De kleuren van blauwe en paarse straattegels zijn niet altijd eenvoudig te onderscheiden dus elektrische verlichting is tijdens het spelen van dit leuke, compacte tweepersoonsspel geen overbodige luxe.
Parijs: de lichtstad, 999 Games, vanaf 8 jaar, 2 spelers, Nederlands.