Unmatched: Gevecht der Legendes

Alice, Koning Arthur, Medusa en Sinbad de Zeeman

“Ik ben de Hulk!” “En ik ben Superman, ik ben sterker!”  “Nee, ik ben sterker, want ik heb kryptoniet mee!” “Maar ik vlieg weg vóór dat kryptoniet uit uw broekzak geraakt!” Het basisidee van Unmatched doet me denken aan dit soort discussie tussen kinderen op de speelplaats: twee legendarische figuren nemen de strijd op tegen elkaar om eens en voor altijd uit te maken wie de sterkste is. Dat gaat vrij simpel: de helden en hun eventuele sidekicks worden op het spelbord geplaatst. Elke speler heeft een eigen kaartenset waarmee je je strijders kan verplaatsen, aanvallen en verdedigen of  onverwachtse manoeuvres kan beramen. Elk speelveld en alle helden kunnen hierbij gecombineerd worden, wat telkens andere nuances in het spel brengt. Een spel duurt zelden langer dan een twintigtal minuten.

 

De Unmatched-spellenreeks startte in 2019 en omvat intussen al meer dan tien sets. White Goblin Games brengt nu een Nederlandstalige versie van de eerste basisset uit, met als helden Koning Arthur, Sinbad de Zeeman, Alice (van het Wonderland) en Medusa. De eerste uitbreiding met Robin Hood en Bigfoot verschijnt op hetzelfde moment, en volgende uitbreidingen zitten al in de pijplijn.

 

Medusa strijdt met 3 harpijen

Op Boardgamegeek stelde een tijdje geleden iemand de vraag welk thematisch spel het meest eenvoudige, elegante en verslavende spelplezier kon bieden. De meeste thematische spellen zijn niet op één twee drie uitgelegd en vrij complex, met veel regels die het verhaal mee vorm moeten geven, terwijl eenvoudiger bordspellen doorgaans erg abstract zijn en slechts een heel dun thematisch sausje meekrijgen. Unmatched biedt voor mij het ideale antwoord op deze vraag. Elke set heeft dezelfde, heel eenvoudige spelregels, en eventuele afwijkingen voor bepaalde spelborden of karakters zijn in enkele zinnen uitgelegd. Het thema komt voornamelijk van de kaartenset die elk personage afzonderlijk meekrijgt. Zo kan Alice klein en groot worden, heeft Robin Hood een bende vrijbuiters tot zijn beschikking en kan Medusa haar tegenstander na een gewonnen gevecht doen verstenen met haar blik. Het gaat daarbij niet zomaar om een thematische toets: elke held heeft een andere stijl om aan te vallen en te verdedigen, en wie hier geen rekening mee houdt, zal roemloos ten onder gaan.

 

Gelukkig volstaat één spel (of vooraf de kaarten eens snel te bekijken) om hier zicht op te krijgen. De eenvoudige spelregels en de tot de verbeelding sprekende mini’s maken dit tot een spel dat je evengoed met doorgewinterde spellenliefhebbers als met jongere kinderen of je tienjarige neefje kan spelen. Het Engels stond dit laatste voorlopig in de weg, en deze Nederlandstalige versie is dan ook bijzonder welkom. Terzijde: de pre-painted mini’s zien er fantastisch uit en zijn een zegen voor wie geen tijd, zin of talent heeft om zelf met verf aan de slag te gaan.

 

De figuren uit de basis-set zijn een beetje een vreemd samenraapsel, maar dat maakt het spel tegelijk ook verfrissend en origineel. De vooruitzichten zijn trouwens veelbelovend, want de opeenvolgende uitbreidingen van het spel scoren op Boardgamegeek steeds hoger dan het basisspel. De Engelse uitgever verwierf intussen ook de licentie om sets met Marvel figuren te maken. Fans zullen dit ongetwijfeld toejuichen, zelf ben ik bang dat de sets wat banaler en eenvormiger zullen worden, en dat de originaliteit uit de reeks zou verdwijnen. Superman vs de Hulk…? Dat gevecht heb ik láng geleden op de speelplaats al uitgevochten…